Klubbhåndboka

Klubbhåndboka skal svare på de viktigste spørsmålene om klubben, og gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt i klubben. Den skal sikre at det er kontinuitet i det som bestemmes og gjøres.

Klubbhåndboka er laget av hovedstyret etter innspill fra komiteer, understyrer, utvalg, trenere, utøvere og foreldre i klubben. Håndboka er et arbeidsverktøy for alle medlemmer, utøvere, foreldre, styrer, komiteer, utvalg, ansatte, trenere og dommere.

Håndboka skal benyttes til å forstå, og kommunisere hva som er viktig i vår klubb, hvilken klubb vi er, hva vi skal oppnå, hva vi tilbyr og hvordan vi gjør ting.

Mål, verdier, visjon

Fet ILs visjon er «Bygdas naturlige samlingssted». Denne visjonen inneholder to viktige begreper:

Bygda: For oss er det nære det aller viktigste. Vi er til for menneskene i lokalsamfunnet, selv om vi gjerne også vil bli kjent i Norge som et godt og aktivt idrettslag.

Samlingssted: Dette ordet innebærer at Fet IL ønsker å skape fysiske arenaer hvor folk kan møte hverandre. Visjonene innebærer også å være et samlingssted der initiativ og ideer kan møtes og vokse. Fet IL ønsker kort og godt å være navet i hjulet av fritidsaktiviteter i lokalsamfunnet. Denne visjonen innebærer et ansvar. Fasiten ligger i om lokalbefolkningen opplever at Fet IL er et slikt samlingssted, ansvaret ligger i idrettslagets hender.

Dette er drømmen vår og et bilde av den fremtiden vi ønsker for klubben. Visjonen forteller hvorfor folk er med og gjør en innsats for akkurat vår klubb. Den sier hva vi skal strekke oss etter og skape sammen.

Fet ILs virksomhetsidé er formulert som: Fet IL er et fleridrettslag som tilbyr aktivitet og mening gjennom hele livet.

Med «aktivitet» mener vi alt det vi gjør for å bli litt bedre mennesker – det idrettslige, det sosiale og hvordan vi utvikler oss som ledere.

Med «mening» mener vi at idrettslaget legger til rette for en aktiv hverdag for den enkelte sammen med andre i lokalsamfunnet. Vi ønsker også å gi noe tilbake til andre lokalsamfunn med mindre materielle ressurser gjennom «Fet IL gir tilbake».

«Hele livet» betyr at vi ønsker å ha tilbud til alle, uavhengig av nivå eller alder. Vi har aktiviteter «fra vugge til grav».

Det er denne ideen klubben vår i all hovedsak skal arbeide med. Virksomhetsideen definerer hva som er det spesielle eller unike med vår klubb og den aktiviteten vi har valgt. Den forteller hva vi tilbyr som gjør at folk foretrekker oss i stedet for andre klubber. Visjonen, verdiene og virksomhetsideen er rettledende for alle medlemmer, tillitsvalgte, trenere og støtteapparatet. Dette er utgangspunktet for det vi skal skape sammen, hvordan vi skal fremstå, og hva vi skal drive på med og ha fokus på av oppgaver.

Fet IL baserer sin aktivitet på felles vedtatte aktivitetsverdier for norsk idrett:

Idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.
Klubben vår drives etter idrettens organisasjonsverdier: Frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.
Ut fra fellesverdiene i norsk idrett, har Fet IL tydeliggjort hva som skal prege oss og klubben vår. Verdiene beskriver hvordan vi er og hvordan vi vil bli.

Fet IL sine verdier: Positiv – Inkluderende – Aktiv

Verdiene skal hjelpe oss til:

  • å skape et godt klubbmiljø, der vi tar godt vare på hverandre
  • å skape gode holdninger, som fører til et godt treningsklima
  • å være en klubb som er kjent for godt samarbeid og god oppførsel
  • å fremstå slik klubben ønsker i alle sammenhenger
  • å bli tydelige, få frem det som skiller oss fra andre, og klargjøre vår spesielle identitet

Fet IL har utarbeidet et eget verdigrunnlag som det er ønskelig at gjenspeiler seg i alle ledd i idrettslaget. Verdigrunnlaget består av tre faktorer:
Positiv, inkluderende og aktiv
.
Verdigrunnlaget skal hjelpe oss til å bli tydelige, og å klargjøre vår identitet. Hva klubben står for, og hvordan vi ønsker at alle medlemmer og lag av organisasjonen skal opptre.

  • Med positiv mener vi at man heier på hverandre, laget, klubben og dommeren, og er positiv til motstanderen. Det betyr også at vi løfter i flokk gjennom dugnader. Vi ønsker at alle i Fet IL skal vise aktivitets- og idrettsglede, «fair play» og være begeistret.
  • Med inkluderende mener vi alle skal få være med, uavhengig av kjønn, etnisitet og ferdighetsnivå. Ingen skal føle seg utenfor. Vi ønsker at alle skal kunne føle seg hørt. Man skal si ja! Fet IL skal være inkluderende for hele bygda.
  • Med aktiv mener vi bevegelse og lek. Vi skal ta initiativ og søke nye løsninger. I Fet IL jobber vi mot å strekke oss lengre. Vi skaper noe sammen.
 

Mål

Hovedmål: Fet IL skal ha 3000 medlemmer i 2025.

Delmål 1: Anlegg
Utvikle eksisterende anlegg slik at de er funksjonelle og innbydende for aktivitet. Utvikle nye arenaer for mer aktivitet og nye aktiviteter.

Delmål 2: Aktivitet
Utvikle Fet Idrettslag ved å tilrettelegge for aktivitet og arrangement for alle aldre og nivå. Primært for bygda, men også for alle i Lillestrøm kommune/Romerike området. Fet Idrettslag skal være landskjent for sin kvalitet og sitt mangfold, og fremstå som ett idrettslag i særklasse.

Delmål 3: Aktivt lokalsamfunn
Utvikle ett aktivt lokalsamfunn med en god struktur og organisering som strekker seg utover de lokale områder. Ref vår visjon om å bli kjent i Norge.

Delmål 4: Rekruttering
Utvikle gode rutiner for rekrutering til idrettslaget, samt ha fokus på aktivitet lengst mulig for flest mulig.

Delmål 5: Markedsføring
Skape ett merkevarenavn i Fet Idrettslag som ALLE vet hva er. Utvikle profileringen av idrettslaget og etablere gode informasjonskanaler, slik at Fet Idrettslag fremstår som profesjonell og oversiktlig.

Delmål 6: Miljø
Fet Idrettslag skal forplikte seg til å begrense sitt klima avtrykk.

Klubbdrift

Det er hovedstyret som har det overordnede økonomiske ansvaret for klubbens økonomi. Det innebærer at styret har ansvar for at klubbens midler brukes og forvaltes på en forsiktig måte.

  • Klubben har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen.
  • Klubben har en forsvarlig økonomistyring.

Den daglige oppfølgingen av økonomien til Fet IL ivaretas av Daglige leder.

Kontrollkomiteen har kontrollansvaret for at klubben drives forsvarlig økonomisk.

Hovedstyrets oppgaver knyttet til regnskap og økonomi:

  • Hovedstyret skal sikre at det er en forsvarlig ansvarsdeling knyttet til regnskap og økonomistyring.
  • Hovedstyret skal utarbeide et realistisk budsjett for Fet IL. Gruppestyrene setter opp budsjett for respektive grupper.
  • Daglig leder skal sikre at regnskapet føres fortløpende.
  • Hovedstyret skal sikre at klubben har en egen bankkonto.
  • Hovedstyret skal påse at det kreves to signaturer i banken.
  • Hovedstyret skal påse at klubben har tegnet underslagsforsikring.
  • Hovedstyret skal påse at klubben har valgt revisor eller engasjert revisor og kontrollkomité.

Klubben har utarbeidet en egen økonomihåndbok, og tilpasset den til lagets størrelse.

Æresmedlemmer

I 1973 tok hovedstyret igjen opp ideen med hedersmerke og besluttet å gjeninnføre ordningen, men med den endring at det heretter skal hete æresmedlemmer. Fet IL har utnevt totalt 12 æresmedlemmer: Odd Stenerud, Albert Larsen, Christian Christiansen, Even Elander, Ivar Gylstrøm, Åge Pedersen, Arne Stenerud, Niels Johan Frimann Dahl, Egil Søgård, Rune Sanderlien, Anne Olea Kristiansen og Aud Karin Dahl. Anne Olea ble det første kvinnelige æresmedlemmet og hun ble tatt opp på årsmøtet i 2017. På Årsmøtet 2022 ble Aud Karin Dahl opptatt som den 12. æresmedlemmet i Fet IL.

Nye æresmedlemmer kan nomineres til årsmøtet hvor beslutning om opptak gjøres. Æresmedlemmer er fritatt for medlemskontingent.

Klubben har ansvar for sikkerhet for medlemmer og andre som kommer i kontakt med klubben på arrangementer, på dugnader, under reiser og under opphold i klubbens lokaler og anlegg.

Det skal beskrives rutiner for arrangementer, reiser, dugnader m.m. Det skal være informert om sikkerhetsrutiner til ansvarlig for arrangement i regi av Fet IL. Andre beskrivelser kan være kontrollrutiner for anlegg og utstyr, eller sikkerhetsprosedyrer for trening.

Da Fet IL har ansatte, foreligger det et spesielt ansvar for arbeidsmiljøet i klubben. Arbeidet skal være systematisk og forebygge skader. Ansvaret er hjemlet i Arbeidsmiljøloven, og i «Forskrift om systematisk HMS-arbeid i virksomheter» («internkontrollforskriften»). Daglig leder har plikt til å gjennomgå nødvendig opplæring.

På anleggene, Eika Fet Arena, Fethallen og Fedrelandet idrettspark, finnes det hjertestartere lett tilgjengelig. Det kjøres jevnlig opplæring i bruk av disse. På Klubbhuset og i Eika Fet Arena har vi både interne og eksterne kontrollrutiner for oppfølging av brannteknisk sikkerhet. Det samme gjelder for gassanlegget som benyttes for undervarme på kunstgresset.

Klubben har ansvar for sikkerhet for medlemmer og andre som kommer i kontakt med klubben på arrangementer, på dugnader, under reiser og under opphold i klubbens lokaler og anlegg.

Det skal beskrives rutiner for arrangementer, reiser, dugnader m.m. Det skal være informert om sikkerhetsrutiner til ansvarlig for arrangement i regi av Fet IL. Andre beskrivelser kan være kontrollrutiner for anlegg og utstyr, eller sikkerhetsprosedyrer for trening.

Da Fet IL har ansatte, foreligger det et spesielt ansvar for arbeidsmiljøet i klubben. Arbeidet skal være systematisk og forebygge skader. Ansvaret er hjemlet i Arbeidsmiljøloven, og i «Forskrift om systematisk HMS-arbeid i virksomheter» («internkontrollforskriften»). Daglig leder har plikt til å gjennomgå nødvendig opplæring.

På anleggene, Eika Fet Arena, Fethallen og Fedrelandet idrettspark, finnes det hjertestartere lett tilgjengelig. Det kjøres jevnlig opplæring i bruk av disse. På Klubbhuset og i Eika Fet Arena har vi både interne og eksterne kontrollrutiner for oppfølging av brannteknisk sikkerhet. Det samme gjelder for gassanlegget som benyttes for undervarme på kunstgresset.

Seksuell trakassering og overgrep er straffbart og et fullstendig brudd med idrettens mest grunnleggende verdier, og i strid med straffeloven. Norsk idrett har vedtatt at alle idrettslag fra 1. januar 2009 plikter å innhente politiattest for personer som skal utføre oppgaver for laget, som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Norsk idrett skal være et trygt sted å være for barn, og et trygt sted for foreldre å sende sine barn.

I Fet IL gjelder krav om fremvisning av politiattest for alle ansatte og styremedlemmer, og alle som har roller i idrettslaget. Det skal fremvises politiattest før de deltar på treninger, kamper, cup’er etc. Er det foreldre som skal være med laget på en enkelt overnatting ifm cup eller andre arrangementer, skal disse også fremvise politiattest. Krav om politiattest omfatter også innleide instruktører.

Søknadsprosedyre

Den som plikter å fremlegge en politiattest til idrettslaget, skal selv sende søknaden til politiet. Dette kan gjøres elektronisk eller per post (de under 18 år MÅ sende inn søknad per post). Før vedkommende kan søke om en politiattest må h*n få en bekreftelse fra daglig leder i Fet IL på at det foreligger et behov for en politiattest (formålsskjema). Dette skjemaet, som kan lastes ned nedenfor, skal vedlegges i søknaden.

  1. Last ned og skriv ut «Bekreftelse på formål med politiattest» (vedlegg i høyre marg)
  2. Fyll inn personlig informasjon og sted/dato.
  3. Gå inn på www.politi.no/tjenester/politiattest
  4. Følg deretter henvisningene for elektronisk søknad.
  5. Last opp den utfylte bekreftelsen (fra punkt 1) og trykk på «send søknad».
  6. Når du har mottatt svar på søknaden skal den fremvises ansvarlig for politiattest i Fet IL. Dette gjøres ved å avtale tid eller sende attesten til de ansvarlige i gruppene. Attesten blir etter registrering slettet/makulert hvis den sendes som e-post/post. Politiattestansvarlig i gruppen vil oppdatere medlemsprofilen med dato for godkjent attest og den er da gyldig i 3 år.
 

Politiattestansvarlig i Fet IL
Politiattestansvarlige er utnevnt av Hovedstyret og er ansvarlig for å håndtere ordningen med politiattest i Fet IL. Politiattestansvarlig har taushetsplikt og eventuelle anmerkninger behandles i samråd med hovedstyrets leder.

Politiattestansvarlig har den totale oversikten over hvem som har fremvist attest.

Hendelser eller mistanke om hendelser skal varsles politiattestansvarlig.

Politiattestansvarlig i gruppene
Alle gruppene i Fet IL har utnevnt en ansvarlig for politiattester i egen gruppe. Alle som har behov for politiattest i egen gruppe skal fremvise denne for gruppeansvarlig. Gruppeansvarlig har ansvar for:

  • at alle som skal ha attest er registrert i vårt medlemsregister.
  • å se politiattesten og oppdatere dato for godkjenning fra Politiet på profilen til den som fremviser attesten.
  • å veilede nye til å søke Politiet om politiattest før de deltar på aktiviteter med barna.
  • å rapportere status til hovedansvarlig for politiattester.

Fet IL har registrert alle sine medlemmer i et elektronisk medlemsregister som er lovpålagt og godkjent av NIF.

Ved innmelding må nye medlemmer melde seg inn via vår hjemmeside, og fylle ut de nødvendige opplysningene. Utmelding av klubben må skje skriftlig. Retningslinjer for medlemmer i Fet IL er beskrevet i Fet ILs lover og vedtekter. Alle aktive- og personer med verv i idrettslaget skal være registrert som medlem. Det er det aktive medlemmet som skal registreres som medlem og ikke foresatte. Foresattes informasjon som telefon og e-postadresse kan likevel legges inn på profilen til det aktive medlemmet.

Alle medlemmer har i tillegg en egen personlig idrettsside på Min Idrett som leveres av NIF. Denne personlige siden må hvert enkelt medlem aktivere før den kan brukes. Her kan du som medlem, utøver, tillitsvalgt eller administrativt ansatte melde deg på arrangementer og kurs, endre dine egne personopplysninger, finne informasjon knyttet til lisensinnbetaling, dine kommende aktiviteter og andre funksjoner og tjenester som kan være aktuelle og interessante for deg.

Medlemskontingent
Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis. Kontingenten skal betales for hvert enkelt medlem. I Fet IL har vi en rabattordning gjennom et Familiemedlemskap. Dette er ikke et felles medlemskap for hele familien, men et eget medlemskap for hvert enkelt familiemedlem satt sammen i en familierelasjon. Alle skal registreres med navn, fødselsdato, adresse og e-postadresse, da revisor skal kontrollere medlemslistene mot regnskapet.

Ved å være medlem av Fet IL har du mulighet til å være med i et aktivt og positivt idrettsmiljø. Idrettslaget har 8 særidretter: fotball, håndball, turn (gymlek, trampoline), cheerleading, parkour, innebandy, klatring og kajakk. Som medlem av Fet IL blir du automatisk en del av Idrettens forsikringsordninger. I enkelte idretter må egen lisens betales over en viss alder. Uansett idrett så gjelder NIF sin barneidrettsforsikring. Denne forsikringen omfatter barn til den dato de fyller 13 år.

Hva koster et medlemskap i Fet idrettslag:
Familiemedlem* foreldre/foresatte + barn kr. 1100,-
Seniormedlem (fra det året man fyller 18 år) kr. 700,-
Juniormedlem (til og med det året man fyller 17 år) kr. 550,-
Lagleder/trenermedlem** kr. 100,-
Støttemedlem kr. 300,-
Sekstiplussmedlem kr. 100,-
Æresmedlem kr. 0,-

*Et Familiemedlemskap er kun en rabattordning, og alle medlemmene regnes som enkeltmedlemmer hvor ett av de er hovedmedlem.
**Alle som har ett verv, eller en rolle i ett idrettslag, må være medlem av idrettslaget ifølge NIFs lovverk.

  • Medlemskapet gjelder for ett kalenderår fra 01.01 til 31.12
  • Medlemskapet er gyldig fra den dag kontingenten er betalt
  • Medlemskapet må sies opp skriftlig til medlem@fetil.no

Husk at det er den aktive utøveren som må registreres med navn og fødselsdato. Bruk gjerne foresattes kontaktinfo/e-post/mobil.

Andre avgifter/egenandeler kan kreves for deltakelse i lagets aktivitetstilbud. Det kan være treningsavgifter for de ulike aktivitetene, inngangspenger ved arrangementer, eller egenandeler i forbindelse med deltakelse i konkurranser, og på kurs. Slike avgifter trenger ikke årsmøtevedtak.

Fet IL ønsker å bidra til økt kompetanse for trenere, ledere og andre tillitsvalgte, slik at de kan utvikle seg i den jobben de skal gjøre. Leder i hver undergruppe har ansvar for at informasjon om kurs etc. blir formidlet ut i gruppene, og at medlemmer oppfordres til å delta.

Søknad om dekking av kostnader til kurs sendes styret i gruppene.

For at klubbdriften skal bli så god som mulig, er Fet IL avhengig av god kommunikasjon med alle medlemmene og andre som klubben har en relasjon til.

All formell informasjon finnes på vår hjemmeside: www.fetil.no.

Vi ønsker at hjemmesiden vår skal være portalen til Fet IL. I dag brukes denne til all informasjon og nyheter på klubb-, gruppe- og lagsnivå. Den benyttes til å registrere nye medlemmer og som betalingsløsning. Den benyttes også som påmelding til arrangement. Vi jobber stadig med videreutvikling av løsningen og tilpasning mot dagens smarttelefoner

Fet IL bruker også Spond på lagsnivå. Der vil medlemmene melde seg på treninger og arrangementer. Der vil medlemme også få informasjon på gruppe- og lagsnivå.

Sosiale medier skal kun brukes som tilleggsmedier.

Fet IL utgir en gang i året Fet Guiden til alle husstander i Fet kommune der alle grupper og lag er representert med bilder.

Som medlem av Fet IL blir man automatisk en del av Idrettens forsikringsordninger. Uansett idrett så gjelder NIF sin barneidrettsforsikring, denne forsikringen omfatter barn til den dato de fyller 13 år. Den gjelder også for medlemmer som støtter opp rundt laget, som trenere, lagleder, etc. for lag opp til 13 år.

For aktive medlemmer over 13 år gjelder forskjellige ordninger. For håndball og innebandy må de aktive (og trenere, lagledere, etc. som ønsker det) aktivere og betale lisens gjennom «Min Idrett» for å ha en gyldig forsikring. Denne er påkrevd for å delta på kamper. For fotball må de aktive (og trenere, lagledere, etc.) registreres i FIKS. Dette er det klubbens FIKS ansvarlig som gjør og klubben betaler da en laglisens for hvert enkelt lag som er gyldig forsikring. For turn blir alle utøvere og trenere registrert lisens på av adm. leder i SportsAdmin.

Fotball: Klubbens FIKS ansvarlig er Kjetil Moren Bråthen: kjetil@fetil.no

Fet IL har en underslagsforsikring for de to personene som disponerer klubbens konto.

Idrettslaget drives i hovedsak av frivillige. Dvs. at foreldre, foresatte, søsken og andre stiller opp uten å motta lønn. Denne ubetalte innsatsen bidrar til at idrettslaget har gode aktivitetstilbud og blir et godt sted å være. Dugnader gjennomføres av Fet IL hovedstyret, eller på gruppenivå.

Idrettslaget oppfordrer medlemmer og foreldre til å stille opp på dugnad, men deltakelsen er basert på frivillighet.

I særlige tilfeller kan medlemmene pålegges dugnad der dette er en forutsetning for at aktiviteten kan gjennomføres, og der alternativet er at aktiviteten må legges ned. Noen arrangement i klubben krever dugnadsinnsats for å kunne gjennomføres. Disse arrangement vil forsvinne hvis ikke mange nok stiller opp til innsats.

Dugnadsarbeid gir mange gode opplevelser, og en følelse av å bidra til fellesskapet. Din innsats blir satt stor pris på!

Det er vanlig praksis at styremedlemmer er fritatt fra fellesdugnader, da styreverv er å anse som dugnadsarbeid i idrettslaget.

Dersom du er styremedlem i håndballgruppa er du i utgangspunktet fritatt fra fellesdugnad i håndballgruppa. Det samme gjelder for de andre gruppene vi har i idrettslaget. Dersom du er styremedlem i hovedstyret eller Fet Arena er du fritatt fra fellesdugnad i en av idrettene ditt barn deltar i.

Det er også vanlig praksis at trenere og lagleder har vært fritatt fellesdugnad. Dugnader som går til eget lag er det vanlig at alle deltar på.

FOTBALL

Glomma cup
Fotballgruppa arrangerer hvert år Glomma cup for spillere fra 7 til 12 år (3er, 5er, 7er og 9er). Cup’en arrangeres på våren og går over lørdag og søndag på Fedrelandet idrettspark.

Tine fotballskole
Fotballgruppa arrangerer hvert år Tine Fotballskole siste uke før skolen begynner etter sommerferie. Denne skolen er for barn fra 7 til 12 år. Det er klubbens eldste fotballspillere som er instruktører.

HÅNDBALL

Kick-off
Håndballgruppa arrangerer hvert år før seriestart ett forrykende (pyro-røyk-lys) show i Fethallen hvor de presenterer sesongens lag, spillere og trenere/lagledere.

Håndballskole
Håndballgruppa arrangerer håndballakademi den siste uken i skoleferien.

TURN

Turnskoler
Turngruppa arrangerer en turnskoler i juni, august og oktober.

Klubbkonkurranse
Det arrangeres halvårlige klubbkonkurranser i turn og cheerleading.

Sommer- og juleoppvisning
Gymlek, turn, cheerleading og parkour har en halvårlig oppvisning i mai og i november.

Treningssamlinger
Ved hvert semester arrangeres det treningssamlinger for turn og cheerleading, sammen med andre lag.

GOLF

Discgolf
Klubbmesterskap gjennomføres i oktober.

For Fet IL sine ansatte, er det hovedstyret som har arbeidsgiveransvar. Styreleder har ansvaret for å følge opp daglig leder. Daglig leder har oppfølgingsansvar for de øvrige ansatte.

  • Fet IL er ikke medlem av en arbeidsgiverforening.
  • Det er ikke opprettet tariffavtale i Fet IL.
  • Arbeidsavtaler skal inngås med de ansatte og trenere/lagledere som skal ha godtgjørelse.
 

For trener og lagledere gjøres dette på gruppenivå i henhold til fullmaktsmatrise.

Alle som har påtatt seg tillitsverv i klubben, må være medlemmer av klubben og er da automatisk underlagt idrettens regelverk.

Fet IL og medlemmene er omfattet av idrettens bestemmelser om doping. Fet IL tar aktivt avstand fra all bruk av dopingmidler.

Informasjon om rent idrettslag fra Antidoping Norge.

Fet IL benytter disse anleggene:

  • Fedrelandet idrettspark med en kunstgressbane, en ballbinge og en gressbane for fotball.
  • Fethallen benyttes til håndball, innebandy, futsal og trim for 60+.
  • Motorikkrommet i Fethallen benyttes av gymlek og håndball.
  • Eika Fet Arena som benyttes til håndball, innebandy, ballskole, turn og klatring.
  • Forskjellige gymsaler i kommunen.
  • Golfsimulator på Fedrelandet idrettspark.
  • Diskgolfbane med 9 «hull» på Fedrelandet Idrettspark.
  • En aktivitetspark på Fedrelandet som er åpen for alle.
  • Det finnes også en BMX/Skate rampe på Fedrelandet som er åpen for alle.
 

Klubbens utstyr:

Utstyr som blir betalt av idrettslaget:

  • Drakter som benyttes til lagspill.
  • Øvrig utstyr er opp til hvert enkelt gruppestyre.

For å delta på en aktivitet i Fet Idrettslag må det betales en treningsavgift til angitt gruppe. Avgiften betales enten halvårlig eller årlig.

  • Treningsavgiften varierer fra idrett til idrett, og for alder. Les på de forskjellige idrettssidene om hva den akutelle for deg koster.
  • Treningsavgiften er med på å dekke: drift, utstyr, bane- og halleie, påmeldinger, forsikringer, drakter ect.
    Fet IL ønsker å være en klubb for alle, og holder avgiftene på et lavt nivå sammenlignet med andre idrettslag.

Se i menyen på toppen under «Idretter» for å lese mer om våre aktivitetstilbud.

Organisasjon

Årsmøtet er klubbens høyeste myndighet og avholdes hvert år innen 31.mars. Årsmøtets oppgaver er nærmere beskrevet i klubbens lov. Der fremgår det også hvordan årsmøtet skal innkalles.

For å ha stemmerett og være valgbar må et medlem ha fylt 15 år, vært medlem i klubben i minst én måned og ha oppfylt sine økonomiske forpliktelser til Fet Idrettslag..

Innkalling til årsmøtet annonseres på klubbens hjemmeside og sosiale medier.

Årsmøtet legger grunnlaget for klubbens virksomhet og styrets arbeid. Alle som ønsker å være med på å bestemme hva klubben skal gjøre, og hvordan den skal drives, bør delta på årsmøtet. Protokollen fra årsmøtet legges ut på klubbens hjemmeside.

Årsmøtereferater finner du her.

LOV FOR FET IDRETTSLAG
Stiftet 7. februar 1900
Sist endret 10.12.19

Fet IL har en egen lov som er basert på lovnorm for idrettslag. Lovnormen er ufravikelig og inneholder et minimum av det idrettslaget må ha i sin egen lov. Klubben kan vedta tillegg til loven, men tilleggene må ikke være i strid med lovnormen. Alle lovendringer som gjøres av kretsen trer i kraft med umiddelbar virkning, mens endringer i Fet IL’s tillegg må vedtas av årsmøtet og godkjennes av idrettskretsen. Årsmøte kan delegere ansvaret for endring av lovene til Hovedstyret.

I. INNLEDENDE BESTEMMELSER

II. TILLITSVALGTE

III. ØKONOMI

IV. ÅRSMØTE, STYRE, UTVALG MV.

V. ØVRIGE BESTEMMELSER

Sportslig utvalg (SU)
Hovedstyret har utnevnt en øverste sportslig ansvarlig i Fet IL. Rollen skal være medlem av Hovedstyret. Mandatet til denne rollen er å koordinere gruppene slik at Fet IL har en helhetlig sportslig plan, og utvikling uavhengig av idrett. Rollen skal være «limet» mellom gruppene og sørge for at Fet IL har en «blå tråd» i det sportslige arbeidet, fra de yngste til de eldste aktive. SU skal sikre kvaliteten på det sportslige, og utenomsportslige arbeidet på alle nivåer i gruppene. Sportslig utvalg rapporterer til gruppestyrene.

Dommeransvarlige
Formålet med en dommeransvarlig er å utvikle egne dommere i Fet IL. For enkelte grupper er det dommeransvarlig som setter opp dommere til kamper for de yngste lagene. Dommeransvarlig rapporterer til gruppestyret

Laglederkontakt
Formålet med en Laglederkontakt er å være bindeleddet mellom klubben/styret og alle lagledere. Laglederkontakten skal bistå lagledere i sitt arbeid. Laglederkontakt skal ifm sesongoppstart samle inn lister på alle frivillige som hjelper til rundt et lag, sørge for at de er registrert i medlemsregisteret med nødvendig personalia, og sende oversikten til Politiattest-ansvarlig.

Fet IL har for tiden seks grupper som har eget styre (fotball, håndball, innebandy, turn, klatring og kajakk).

Gruppene avholder normalt ett styremøte hver måned innenfor sesongen. I tillegg skal gruppen avholde et årlig møte før årsmøtet i idrettslaget. Hovedstyret fastsetter en siste frist for avholdelse av det årlige møtet. Møtet innkalles av gruppestyret med minst én ukes frist. Det årlige møtet skal ha følgende agenda:

  • Behandle regnskap.
  • Behandle gruppens årsberetning.
  • Fastsette budsjett.
  • Fastsette eventuell årlig treningsavgift.
  • Fremme innspill til årsplan for gruppens aktiviteter til hovedstyret.
 

Gruppestyret konstituerer seg selv, med mindre annet er besluttet av årsmøtet.

Grupper kan ikke inngå avtaler eller representere idrettslaget utad uten hovedstyrets godkjenning.

Et gruppestyre har ansvar for daglig drift av egen gruppe. Et gruppestyre skal være bemannet med en Leder, nestleder og minst ett styremedlem. I tillegg kan gruppene oppnevne egne utvalg og ansvarsroller etter behov innen egen idrettsgren.

Hovedstyret er klubbens høyeste myndighet mellom årsmøtene. Noen saker kan ikke styrebehandles, men må behandles av årsmøtet. Det gjelder saker som fremgår av «Årsmøtets oppgaver», og saker som er av ekstraordinær karakter eller av betydelig omfang i forhold til klubbens størrelse og virksomhet. Dersom styret er i tvil, bør saken opp på årsmøtet.

Lovpålagte oppgaver for styret

  • Sette i verk årsmøtets og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak
  • Påse at idrettslagets midler brukes og forvaltes på en forsvarlig måte, i samsvar med de vedtakene som er fattet på årsmøtet eller i et overordnet organisasjonsledd, og sørge for at idrettslaget har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og budsjettfunksjonen og en forsvarlig økonomistyring
  • Etter behov oppnevne komiteer, utvalg eller personer for spesielle oppgaver og utarbeide mandat/instruks for deres funksjon
  • Representere idrettslaget utad
  • Oppnevne en som er ansvarlig for politiattester
  • Oppnevne en ansvarlig (tillitsvalgt eller ansatt) for barneidretten.
 

Andre viktige oppgaver

  • Planlegge og ivareta lagets totale drift, herunder mål- og strategiarbeid, budsjett og regnskap
  • Påse at idrettens retningslinjer for aktiviteten i idrettslaget blir fulgt
  • Det formelle arbeidsgiveransvaret.
  • Styret har ansvaret for å følge opp Daglig leder. Daglig leder har oppfølgingsansvar for de øvrige ansatte
  • Legge frem innstilling til årsmøtet på kandidater til valgkomité
  • Oppnevne to personer som i fellesskap skal disponere idrettslagets konti, og sørge for at de er dekket av underslagsforsikring
  • Oppnevne eller engasjere regnskapsfører
  • Lage årsberetning fra styret til årsmøtet
  • Oppdatering av klubbhåndboka
 

Styrets arbeid

Hovedstyret i Fet IL har møter seks til tolv ganger per år. På en del av møtene stiller også lederne for de ulike gruppene for å gi status på aktiviteten i gruppene.

Det føres alltid referat fra møtene, hovedstyret har egen referent.

Styret er vedtaksført når et flertall av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme avgjørende. Styremedlemmene plikter å respektere et styrevedtak, selv om det er fattet mot vedkommende egen stemme.

Styremøter kan avholdes per e‑post eller elektronisk. Det skal alltid føres protokoll fra styremøtene.

Daglig leder har møterett, men ikke stemmerett i hovedstyret.

Hvert styremøte bør innledningsvis starte med spørsmål om det foreligger mulig inhabilitet i noen av sakene, og behandlingen av inhabilitet skal alltid protokolleres. Om inhabilitet, se lovnorm § 8.

Retningslinjer

Vi skal være et trygt idrettslag. Si ifra om du eller noen andre opplever mobbing, diskriminering, trakassering eller overgrep.

Hvordan sier du ifra?

Du kan si ifra enten skriftlig eller muntlig til en person med ansvar i idrettslaget. Om du synes det er vanskelig å si fra på egenhånd, spør om hjelp fra en du stoler på. Du kan:

  • Fortelle det til en ansvarsperson du har tillit til på trening.
  • Ringe leder i idrettslaget eller leder i gruppa du trener med.
  • Sende en e-post til leder av idrettslaget: styreleder@fetil.no.
 

Hva skjer når du sier ifra?
Vi følger opp alle saker.

Seksuelle overgrep og seksuell trakassering er totalt uforenlig med idrettens verdier.

Det er nulltoleranse for diskriminering og trakassering uansett kjønn, etnisk bakgrunn, livssyn, seksuell orientering og funksjonshemming i norsk idrett. Det er et viktig mål å utvikle toleranse og forståelse og å skape erkjennelse av menneskers likeverd for å unngå diskriminering, trakassering og hets. Alle i idretten bør jobbe for å etablere trygge miljøer og en trygg atmosfære for både barn, unge og voksne. Voksne må respektere utøvernes personlige rom og aldri overskride grensene for akseptabel oppførsel.

Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer.

Med seksuelle overgrep menes å lure eller påtvinge et annet menneske seksualitet som det ikke ønsker, eller er utviklingsmessig i stand til å gi sitt samtykke til.

Følgende retningslinjer gjelder i hele norsk idrett:

  1. Behandle alle med respekt, og avstå fra alle former for kommunikasjon, handling eller behandling som kan oppleves som krenkende.
  2. Unngå berøringer som kan oppleves som uønsket.
  3. Unngå alle former for verbal intimitet som kan oppleves som seksuelt ladet.
  4. Unngå uttrykk, vitser og meninger som omhandler utøveres kjønn eller seksuelle orientering på en negativ måte.
  5. Tilstrebe å ha begge kjønn representert i støtteapparatet.
  6. Unngå kontakt med utøvere i private rom uten at det er flere til stede eller det er avtalt med foresatte eller idrettsledelsen.
  7. Vise respekt for utøverens, trenerens og lederens privatliv.
  8. Unngå doble relasjoner. Dersom et gjensidig forhold etableres bør situasjonen tas opp og avklares åpent i miljøet.
  9. Ikke tilby noe form for motytelse i den hensikt å forlange eller forvente seksuelle tjenester i retur.
  10. Gripe inn og varsle dersom man opplever brudd på disse retningslinjene.
 

Støtteapparatet (trenere, ledere, tillitsvalgte, funksjonærer, dommere, foreldre mfl.) har hovedansvar for at retningslinjene gjøres kjent og overholdes i organisasjonen/idrettsmiljøet.

For mer informasjon om bakgrunn, fakta, forebygging og oppfølging vises det til informasjon om temaet seksuell trakassering og seksuelle overgrep i idretten på www.idrett.no.

Norges idrettsforbund ønsker å sette søkelyset på hvilke regler som gjelder for publisering av bilder og film av våre medlemmer på nettsider, i sosiale medier og i andre publikasjoner. I dag skjer det dessverre mye tilfeldig bildedeling.

I den forbindelse har Idrettsforbundet laget noen enkle retningslinjer for å bevisstgjøre trenere, ledere, frivillige og foresatte av barn i idrettslag. Retningslinjene er utarbeidet på bakgrunn av de krav som stilles i personopplysningsloven og åndsverksloven.

Det er viktig å ha respekt for barn og unges integritet og rett til personvern. Noen kan ha særlige grunner for at de ikke ønsker å bli tatt bilde av. I enkelte tilfeller kan bildedeling få uheldige konsekvenser dersom barnet for eksempel bor på hemmelig adresse. Det er en god skikk å alltid spørre om lov før bildet tas. Uønsket publisering kan føre til erstatningsansvar og straffeansvar ifølge personopplysningsloven og åndsverkloven.

Hovedregelen er at det alltid skal innhentes samtykke fra alle som lett kan identifiseres på bildene før de publiseres. Dersom de som er avbildet er under 15 år må samtykke hentes inn både av barnet selv og foresatte.

Loven stiller i utgangspunktet ikke krav til at samtykket skal være skriftlig, men ved bruk av samtykkeerklæringen vil det ikke være rom for tvil om at samtykke er gitt.

Last ned samtykkeerklæring for publisering av bilder og film av barn

Idrettsforbundets retningslinjer:

  1. Før bilde eller film publiseres skal det være innhentet samtykke fra alle på bildet, og fra deres foresatte dersom barna er under 15 år.
  2. Ved innhenting av samtykke til å publisere bilder og film bør samtykkeskjema brukes. Det er kun et aktivt samtykke som kan gi grunnlag for å publisere bilder og film.
  3. Dersom et barn ikke ønsker at bilder eller film skal publiseres skal dette overstyre foreldrenes ønske om publisering.
  4. Vær bevisst i hvilke situasjoner det tas bilder eller film. Ta aldri bilder av nakne barn og vær varsom med å ta bilder av lettkledde barn. Vis måtehold ved bruk av fullt navn.
  5. Det skal alltid samtykkes særskilt for hvert enkelt bilde eller film som skal benyttes til medier.
  6. Et samtykke kreves også ved publisering av bilder og film i lukkede grupper på nett, som for eksempel Facebook, eller andre nettsteder som er passord beskyttet.
  7. Dersom et samtykke trekkes tilbake må publiserte bilder og film slettes.
 

Informer om retningslinjene!

Les mer om bilder av barn på nett på Datatilsynets nettsider. 
https://www.datatilsynet.no/Sektor/Skole-barn-unge/Bilder-pa-nett/Bilder-av-barn-pa-nett/

På www.dubestemmer.no kan dere lese mer om barn og unges personvern og hvordan dere kan gå frem dersom bilder skulle havne på avveie.

Idretten skal være et trygt sted å være. Vår klubb har nulltoleranse for mobbing, trakassering og hets. Trenere og ledere i klubben skal alltid reagere på slik oppførsel.

Det er et viktig mål å utvikle toleranse og forståelse og å skape erkjennelse av menneskers likeverd for å unngå diskriminering, trakassering og hets.
Alle i idretten bør jobbe for å etablere trygge miljøer og en trygg atmosfære for både barn, unge og voksne.

Mobbing er dessverre vanlig blant barn. Du som trener og leder må være bevisst på dette, slik at du er i stand til å oppdage mobbing blant barn i klubben. Når du ser eller oppdager mobbing, skal du alltid reagere. Det er avgjørende at barna ser at du som voksenperson reagerer – hvis ikke kommuniserer du at mobbing er akseptert.

Slik gjør du dersom du oppdager mobbing:

  1. Ta tak i mobbesituasjonen så snart du blir oppmerksom på den.
  2. Snakk med den som blir plaget, for å skaffe informasjon og gi støtte. Husk at den som blir mobbet, som regel underdriver mobbingen.
  3. Snakk med foreldre/foresatte til barnet som blir plaget.
  4. Snakk med den som mobber. Om det er flere som mobber, snakk med dem en om gangen. Gi klar beskjed om at mobbing er uakseptabelt og må stoppes. Følg gjerne opp med en ny samtale etter en stund.
  5. Mobbesituasjoner må følges opp til de stopper helt.
 

Det er vanlig å bruke skjellsord og tilnavn som del av mobbing og trakassering. Du som trener og leder skal også her være tydelig på at trakassering ikke er akseptert. Om du ikke reagerer, oppfatter barna at du godtar trakasseringen. Trakassering kan skje gjennom bruk av ord som refererer til etnisitet/hudfarge (neger, svarting), seksuell orientering (homo, homse) eller kjønn («Du kaster som ei jente!»). Selv om dette ikke trenger å ha diskriminerende motiv, vil det oftest fungere diskriminerende/hetsende, og det er i strid med idrettens verdigrunnlag. Som trener og leder har du ansvar for å følge opp idrettens nulltoleranse overfor hets og trakassering.

Klubbens retningslinjer er i tråd med idrettens retningslinjer mot seksuell trakassering og overgrep.

Klubben ønsker å beholde flest mulig barn og unge lengst mulig! Vi skal ha tilbud til både de som satser på idrett, og for de som er med for å ha det gøy.

Det skal i Fet IL være mulig å få gode nok utfordringer for de som ønsker å satse, samtidig som de som er med for gøy har et tilbud som passer til sitt nivå.

Barneidrett
Alle som har ansvar for barn eller er trenere for barn, skal kjenne til idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett. All aktivitet for barn skal legges opp slik at klubben følger intensjonene i retningslinjene og bestemmelsene. Det innebærer at:

  • Aktiviteten skjer på barnas premisser.
  • Barna har det trygt.
  • Barna har venner og trives.
  • Barna opplever mestring.
  • Barna får påvirke egen aktivitet.
  • Barna kan velge om og hvor mye de vil konkurrere.
 

Ungdomsidrett
Alle som er trenere for ungdom i klubben, skal kjenne til retningslinjene for ungdomsidrett. Klubben og trenerne skal sørge for:

  • At ungdom kan bli så gode som de selv vil.
  • Å legge til rette både for dem som vil konkurrere, og dem som ikke ønsker å konkurrere.
  • At ungdom får være med på å bestemme over egen aktivitet.
  • At ungdom får bidra med det de kan.
  • At ungdom får utdanning eller kurs for å utvikle seg.
  • At treningsavgiften er overkommelig.
 

Funksjonshemmede
Fet IL har ingen egne grupper for funksjonshemmede, men tar veldig gjerne imot barn og ungdom med lettere funksjonshemming, og tilrettelegger for dette i våre ordinære lag.

Alle ansatte, tillitsvalgte, medlemmer og representanter for klubben skal følge klubbens retningslinjer for alkohol:

  • Ingen ansatt, tillitsvalgt, nettverk, representant eller engasjert leder eller trener skal komme påvirket til trening, konkurranse eller seminar.
  • Ansvarlige for reise i regi klubben skal alltid være edru.
  • Trenere, ledere og utøvere skal fremstå som gode forbilder, og skal ikke drikke alkohol i samvær med barn og unge.
  • Tribunekulturen skal være trygg, familievennlig og alkoholfri. På tribunene skal det derfor ikke nytes alkohol i tilknytning til konkurranseaktiviteter.
 

Klubben og medlemmene i klubben skal ha tydelige holdninger til alkohol. Klubben er klar på at barn og unge under 18 år som deltar i organisert aktivitet i regi av klubben skal møte et trygt idrettsmiljø der det ikke skjer misbruk av alkohol.

Barn og unge skal ta med seg gode holdninger og sunne verdier fra miljøet de møter i klubben. At folk overleverer ansvaret for barna sine til idretten, er en tillitserklæring som må behandles med respekt. Ansvarspersoner i klubben er forbilder og rollemodeller som påvirker barn og unges veivalg, også når det gjelder alkohol. Dette stiller krav til klubbens medlemmer, involverte og engasjerte, for vi er alle med på å skape den kulturen vi ønsker hos oss.

Retningslinjene innebærer ingen forbud for styret, tillitsvalgte, trenere, dommere, ansatte eller representanter over 18 år mot å drikke alkohol. I sin rolle eller ved representasjon er man dog en representant for klubben, og skal opptre deretter.

Klubbens retningslinjer er i tråd med forhold til alkohol, vedtatt av Idrettsstyret.

Roller i klubben

Utøverne bør være kjent med:

  • Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé).
  • Aktivitetstilbudet.
  • Medlemskap.
  • Dugnad.
  • Klubbens retningslinjer og forventninger til utøverne.
 

Retningslinjer for utøvere i Fet IL:

Utøvere i klubben skal:

  • Vise gode holdninger.
  • Respektere hverandre.
  • Vise lojalitet mot klubb og trenere.
  • Hjelpe hverandre og stille opp for hverandre.
  • Følge klubbens regler.
  • Være ærlig overfor trener og andre utøvere.
  • Ta ansvar for godt samhold.
  • Stille på treninger og stevner en har forpliktet seg til.
  • Vise engasjement.
  • Være stolt av sin egen innsats.
  • Anerkjenne andre sin innsats.
  • Ta ansvar for miljø og trivsel.
  • Reagere på mobbing eller annen adferd som ikke er i tråd med klubbens verdier.

Trenerne er ansvarlige for oppfølging av sine respektive tildelte utøvere/grupper/lag. Trenerne rapporterer til Sportslig leder. Treneren samarbeider med laglederen og de andre trenerne om organiseringen av aktivitetene som laget deltar i. Hovedtrener har alltid det øverste ansvaret dersom det er flere lag og trenere i samme gruppe.

Trenerne har ansvar for å sikre at medlemmene som deltar i klubbens aktiviteter, får et godt tilbud og ivaretas på en god måte. Som trener er man en representant for klubben.

Trenerne bør derfor være kjent med:

  • Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé).
  • Aktivitetstilbudet.
  • Medlemskap.
  • Lisens og forsikringer.
  • Politiattest.
  • Kompetansetilbud for trenere.
  • Klubbens sportslige plan.
  • Klubbens retningslinjer og forventninger til trenerne.
  • Hva klubben tilbyr sine trenere (honorar, utstyr, bekledning, kurs …).
 

Oppgaver:

  • Sette opp sportslige og sosiale mål for laget foran hver sesong i samsvar med gruppens sportslige plan.
  • Lede treningene i samarbeid med eventuelt andre trenere/hjelpetrenere.
  • Ha dialog og samarbeid med foreldre.
  • Lede laget/gruppen/utøverne under kamper, turneringer eller løp.
  • Bidra i trenergruppen og møte i trenerforumet i regi av klubben.
  • Følge gjeldende regelverk.
  • Sette seg inn i barneidrettsbestemmelsene og retningslinjer for ungdomsidrett fra Norges idrettsforbund.
  • Sette seg inn i klubbens verdigrunnlag og retningslinjer for utøvere/spillere og trenere.
  • Se til at både egen og utøvernes/lagets opptreden er i samsvar med klubbens verdier og retningslinjer.
  • Være oppdatert på informasjon fra styret.
  • Representere klubben på en god måte.
  • Planlegge trening i samsvar med aktivitetsplan/terminliste og klubbens sportslige plan.
  • Møte i god tid til trening og konkurranser/kamp.
 

Retningslinjer for trenere i Fet IL:

Som trener i idrettslaget skal du bidra til:

  • Mestring, selvstendighet og tilhørighet for utøveren.
  • Positive erfaringer med trening og konkurranse.
  • Å fremme et godt sosialt miljø, lagånd og vennskap.
  • At utøvere skal kunne drive idrett i andre avdelinger.
  • Samarbeid og god kommunikasjon med andre trenere, ledere og foreldre.
  • Vær et godt forbilde.
  • Møt presis og godt forberedt til hver trening.
  • Som trener er du veileder, inspirator og motivator.
  • Bry deg litt ekstra og involver deg i utøverne dine.
  • Bli kjent med utøvernes individuelle mål og opplevelse av treningen.
  • Søk å utvikle selvstendig vurderingsevne hos utøveren.
  • Vis god sportsånd og respekt for andre.
  • Vær bevisst på at du gir alle utøverne oppmerksomhet.
  • Enhver utøver eller gruppe skal utfordres til å utvikle sine ferdigheter.
 

Innholdet i treningen skal være preget av:

  • En målrettet plan.
  • Progresjon i opplevelse og ferdigheter.
  • Stadig nye utfordringer slik at utøveren flytter grenser.
  • Effektiv organisering.
  • Saklig og presis informasjon.
  • Kreative løsninger.
  • Fleksibilitet ved problemløsning.
  • Som trener er du ansvarlig for god kommunikasjon.

Sportslig leder har et overordnet ansvar for all sportslig aktivitet som skjer i gruppen. Sportslig leder skal følge klubbens sportslige plan og arbeide for å realisere klubbens sportslige målsettinger. Vedkommende skal følge opp alle trenere, og all treningsaktivitet i gruppen, og sikre at aktiviteten skjer i tråd med det klubben har bestemt.

Oppgaver:

  • Ansvar for å utarbeide og følge opp gruppens sportslige plan.
  • Rapportere jevnlig til styret om gruppens sportslige aktivitet.
  • Utarbeide aktivitetsplan.
  • Arrangere trenermøter.
  • Oppfølging og utvikling av trenerne i klubben.
  • Koordinere og følge opp det sportslige støtteapparatet.
  • Informasjon til foreldre/foresatte og utøvere.
  • Rapporterer til styret etter konkurranser/treningsleirer.
  • Årsmelding for klubbens sportslige plan.

På alle reiser i regi av klubben (samlinger, cuper, turneringer, konkurranser osv.) skal det pekes ut en ansvarlig reiseleder som har overordnet myndighet fra avreise til hjemkomst. Reiselederen kan være en av foreldrene som har meldt seg frivillig til å være med på et stevne eller et annet arrangement. Det kan være en eller flere reiseledere og det velges ut én hovedansvarlig blant dem. Alle skal være kjent med og følge instruksen. Alle barn under 10 år skal ha følge av foreldre eller annen foresatt dersom reisen innebærer overnatting, hvis ikke annet er avtalt.

Vær oppmerksom på at det vanligvis må innhentes politiattest for foreldre som er med en gruppe mindreårige på et trenings-/konkurranseopphold i regi av laget.

Retningslinjer for reiseledere i Fet IL:

Retningslinjene skal benyttes ved alle treningssamlinger og konkurranser der vår klubb er representert. Foruten det sportslige, er det et mål for alle turer i klubbens regi at alle utøverne kommer hjem med en positiv totalopplevelse. Reiselederne kan i stor grad bidra til dette ved å tilrettelegge for nok mat, nok søvn og gode sosiale forhold. Trenerne har først og fremst et sportslig ansvar, så en god dialog mellom reiseledere og trenere er viktig. Dersom en trener er reiseleder, må han/hun dekkes opp med støtte på oppgaver som er utenomsportslige.

  1. På alle reiser i regi av klubben, skal det utpekes en ansvarlig reiseleder som har overordnet myndighet fra avreise til hjemkomst. Om det settes opp flere reiseledere blir disse enig seg mellom om eventuell fordeling av arbeidsoppgaver.
  2. Alle barn under 10 år skal ha følge av foresatte eller annen foresatt dersom reisen innebærer overnatting. Det kan settes avtaler med annen forelder om å overdra dette ansvaret. Dette skal være skriftlig inngått på forhånd.
  3. Alle foreldre som deltar på reisen skal bistå reiseledere om dette er nødvendig.
  4. På reiser til utlandet skal alle barn under 12 år ha med foresatt. Er det første gang noen mellom 12 og 13 år deltar i utlandet skal foresatte være med, selv om barnet er over 12 år.
  5. Reiseleder har det overordnede ansvaret for at reisen foregår etter de retningslinjer klubben har bestemt, og skal sammen med trenerne bidra til trivsel for alle deltakerne.
  6. Reiseleder rapporterer til styreleder i følgende saker: Overgrepssaker. Ulykke med personskader. Dødsfall blant klubbens medlemmer. Økonomisk utroskap. Klare brudd på det klubben ønsker å stå for. Andre saker som kan medføre spesielle medieoppslag, eller oppmerksomhet fra det offentlige.
  7. Reiseleder har ansvar for at alle utøverne er med til enhver tid.
  8. Reiseleder påser at nødvendig informasjon blir gitt til deltakerne underveis.
  9. Reiseleder påser at all bagasje er med. De yngste deltakerne kan trenge bærehjelp av noen eldre.
  10. Reiseleder skaffer seg oversikt over stedet og gir beskjed om hvor deltakerne skal sove, sanitærforhold og hvor man skal spise. Dette gis det beskjed om.
  11. Tidspunkt for måltider avtales med trenerne i forhold til stevnetider. Reiseleder legger best mulig til rette for måltidene ut fra hvilken informasjon som er gitt på forhånd og de kjøkkenmuligheter som er tilgjengelige.
  12. For enkelte turer må tørrmat, saft, engangskopper, bananer, rosiner etc. kjøpes inn på forhånd. Dette er reiseleders ansvar.
  13. Reiseleder(e) er også heiagjeng og oppmuntrer under stevnet. Trener har full konsentrasjon om de som til enhver tid konkurrerer. Reiseleder bør håndtere alle utenomsportslige spørsmål, sosiale konflikter, hodepine etc. underveis.
  14. Oppmøte til øvelsene er den enkelte utøvers og treners ansvar.
  15. Tilstrekkelig søvn er essensielt for å kunne yte godt. Det bør legges til rette for at også de yngste får nok søvn. Reiseleder i samarbeid med trenerne er ansvarlig for at leggetid og «stille-tid» formidles. De eldste kan gjerne ha senere tidspunkt enn de yngste.
  16. Ved hjemkomst må reiseleder sjekke at hver enkelt blir hentet på riktig sted og til rett tid.
  17. Krav om utlegg som reiseutgifter, innkjøp mv. leveres til kasserer senest en uke etter turen sammen med originale kvitteringer og et kort regnskap.
  18. Foreldre er ansvarlig for å informere reiseleder om medisinering som utøvere trenger hjelp til.
  19. For enkelte utøvere er dette kanskje deres første stevne eller deres første reise uten foreldrene. Enkelte kjenner kanskje heller ikke de andre barna særlig godt. Reiseleder må være spesielt oppmerksom ovenfor disse barna.
  20. Reiseleder bør ha med plaster og smertestillende. I konkurransehaller er det hallen/stevnearrangør som har hovedansvar for medisinsk hjelp.
  21. All bruk av rusmidler er forbudt. Brudd rapporteres til styret.

Laglederen er lagets/treningsgruppas administrative leder og har ansvaret for at alt praktisk fungerer rundt laget/treningsgruppa. Laglederen skal overlate alt det sportslige til treneren/trenerne som har ansvar for organisering av treninger, lagoppsett til kamper/stevner, gjennomføring av kamper osv.

Lagledere bør være kjent med:

  • Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
  • Klubbens aktivitetstilbud
  • Medlemskap
  • Lisens og forsikringer
  • Politiattest
  • Klubbens retningslinjer og forventninger til foreldre
  • Hva tilbyr klubben sine oppmenn/lagledere (utstyr, bekledning, kurs …)
 

Oppgaver:

  • Ajourføre navnelister på spillere/utøvere og lagsapparat i medlemsregisteret.
  • Følge opp innbetalinger av treningsavgift og medlemskontingent.
  • Gjøre seg kjent med gruppens sportslige plan.
  • Arrangere møter for foreldre og spillere/utøvere.
  • Gå igjennom fair play-regler, foreldrevettregler og sportslig plan med alle spillere og foresatte.
  • Møte på lagleder- og allmannamøter.
  • Gi informasjon til spillere/utøvere, trenere og foresatte.
  • Ansvar for lagskasse.
  • Kjenne til rutiner for innskudd, utlegg, osv.
  • Melde på til cuper, stevner og turneringer.
  • Innkalle til dugnader.
  • Arrangere hjemmekamper, ta imot gjestende lag og dommere, fylle ut kamprapport.
  • Administrere reiser til/fra kamper eller stevner.
  • Skaffe dommere ved behov.
  • Kjenne til lisensregler og sikre at alle utøvere/spillere har lisens.
  • Ha korrekt utstyr/medisinveske sammen med treneren.

Retningslinjer for foreldre/foresatte i Fet IL:

  • Respekter idrettslagets arbeid. Det er frivillig å være medlem av idrettslaget, men er du med følger du idrettslagets regler.
  • Engasjer deg, men husk at det er barna som driver idrett – ikke du.
  • Respekter treneren, hans/hennes arbeid og anerkjenn ham/henne overfor barna dine.
  • Lær barna folkeskikk. Gå foran som et godt eksempel.
  • Lær barna å tåle både medgang og motgang.
  • Motiver barna til å være positive på trening.
  • Vis god sportsånd og respekt for andre.
  • Ved uenighet snakker du med den det gjelder – ikke om.
  • Husk at det viktigste av alt er at barna trives og har det gøy!
 

Klubbens retningslinjer er i tråd med Olympiatoppens anbefalinger om hvordan være en god idrettsforelder.

Foreldre bør være kjent med:

  • Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé)
  • Aktivitetstilbudet
  • Medlemskap
  • Forsikringer
  • (Politiattest)
  • Dugnad
 

Råd til idrettsforeldre fra Olympiatoppen

Fet IL er avhengig av dommere for å kunne delta i seriespill og ønsket konkurranseaktivitet. Dommerne har ansvar for å sikre en god gjennomføring av kamper/konkurranser.

Gruppene skal gjennomføre dommerkurs for aldersbestemt lag en gang pr sesong. Fet IL ønsker også å utdanne dommere som kan ta steget opp som kretsdommere.

Gruppene har egne bestemmelser for hva som tilbys dommere av honorar, utstyr, bekledning, osv.

Dommerne bør være kjent med:

  • Hva klubben står for (verdier, visjon og virksomhetsidé).
  • Krav til dommere på ulike nivåer.
  • Medlemskap.
  • Lisens og forsikringer.
  • Klubbens retningslinjer og forventninger til dommere.
  • Hva klubben tilbyr sine dommere (utstyr, bekledning, kurs …).